کلاچ های سرامیکی

برگردان از نوشتار شرکت سازندگان خودرو پورشه آلمان

کامپوزیت های کربن-کربن در کلاچ خودروهای مسابقاتی و ویژه کاربرد دارد. کربن در برابر دماهای بالا مقاوم و سبک وزن است و بنابراین تحت شرایط سخت به کار    می رود که در کلاچ های سبک وزن و فشرده و کوچک استفاده می شود. کلاچ های خودروهای مسابقه ای براساس داده های زیر طراحی شده اند:

– دارای حداقل وزن

– کمترین مقدار لختی یا اینرسی

– تلرانس ابعادی بهینه

– استحکام بالا

– کارآیی بهینه

– در برابر دماهای بالا مقاوم باشد.

_لا_2

برای این سری خودروهای تولیدی، مقاومت به سایش کربن بسیار پایین بوده و خواصی برای ضریب اصطکاک اولیه شدیدی ارائه شده است. مواد آلی یا اصطکاکی با استفاده از سازه تکی صفحه کلاچ با صفحه اصطکاکی فلزی زینتر شده و رفتار اصطکاکی خوبی پیدا کردند اما به دلیل مقاومت کم در برابر دمای بالا و چگالی زیاد، این نوع کلاچ­ها به طور نسبی سنگین وزن و بزرگ بودند. برای برطرف کردن بر این محدودیت ها، شرکت پورشه به ویژه بخش Carrera GT دست به کار شد و کلاچی از کامپوزیت های سرامیک-سرامیک را تولید کرد. کلاچ تولید شده از سرامیک دارای صفحه مضاعف ، بسیاری از نیازمندی های خودروهای مسابقه ای را از راه تولید قطعات قطر نازک و سبک وزن با طول عمر بالا آغاز و برطرف کرد. از آنجایی که سیستم کلاچ مناسبی برای خودرو Carrera GT در بازار موجود نیست، کارخانه پورشه و شرکت های وابسته (Sachs_and_SGL) با استفاده از مواد مرکب سرامیکی به روش نوآورانه ای، کلاچ جدیدی برای صفحه اصطکاکی و پد حاوی فلز مخصوص را تولید کرده است.

_لا_

هردو پد و صفحه مقادیر اصطکاک بیش از ۰٫۴ به ازای اصطکاک شدید نشان دادند. گذردهی توان بیشینه بیش از ۱۰۰۰ نیوتن.متر را به تعویق انداختند. مواد مرکب سرامیکی حاوی الیاف کربن تقویت شده با سیلیکون کارباید (C/SiC) به همراه تقویت کننده اصلی می باشد. در مقایسه با کاربرد در ترمزها، صفحه کلاچ دارای جداره نازک تر هستند و در برابر بارهای مکانیکی بیش از ۲۰٫۰۰۰ دور در دقیقه مقاومت ویژه ای از بروز کرده اند. به جای موادسرامیکی تقویت شده با الیاف های ریز موجود در صفحه کلاچ، با لایه های مختلف کربن برای افزایش حس اطمینان و استحکام هرچه بیشتر آن ساخته شده است. ساخت و تولید کلاچ مشابه با فرآیند ساخت صفحه ترمز می­باشد: شکل دادن بدنه کامپوزیت­های تقویت شده با الیاف کربن/سرامیک، گرماکافت (پیرولیز) یا سیلیکوترمی یا سیلیکونیزه کردن. به دلیل وجود تقویت کنندگی محصول، سازنده نتوانسته ورقه های صاف را تولید کند. پس از مرحله سیلیکونیزه کردن، صفحه کلاچ توسط دستگاه افشانش آب (واتر جت) با فشار ۳۰۰۰ بار  برش داده شده است.

_لا_1

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *