مصاحبه با دکتر کهریزسنگی

فارغ التحصیل از دبیرستان صدر اصفهان

مدارک تحصیلی: کارشناسی: آهن و فولاد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد

کارشناسی ارشد: شناسایی و انتخاب مواد دانشگاه صنعتی اصفهان

دکتری: فرآیندهای متالوژی دانشگاه صنعتی اصفهان

مسئولیت های اجرایی: از سال ۸۰-۷۸ مدیر پژوهشی دانشگاه آزاد نجف آباد

رییس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد نجف آباد

از سال ۸۹ تا به حال معاون پژوهشی دانشگاه آزاد نجف آباد

سابقه تدریس: از سال ۷۵ تا به حال

* از خاطرات دوران تحصیل خود بفرمایید:

چون رشته تحصیلی من در دبیرستان تجربی بود در نتیجه می خواستم پزشک بشوم. در کنکور سراسری   رتبه­ام ۶۲۵ شد. اما بدلیل مشکلی که برایم پیش آمد دانشگاه دولتی نرفتم و نهایتاً دانشگاه آزاد را برای تحصیل برگزیدم.

* چرا رشته مواد را بر گزیدید؟

با توجه به نیاز کشور این رشته را انتخاب کردم. وقتی دیپلم گرفتم، فولاد مبارکه در مرحله تأسیس و راه اندازی بود و نیاز به مهندسی مواد بسیار در کشور احساس    می­شد، بطوریکه شرکت ذوب آهن یک دفتر استخدام در دانشگاه نجف آباد داشت و ورودی های اول نجف آباد یعنی ۶۷-۶۶ را استخدام می کرد.

* از نظر شما ویژگی شاخص رشته مهندسی مواد چیست؟

رشته مهندسی مواد با توجه به گرایش ها و شاخه های متفاوتی که دارد بسیار جای مطالعه و تحقیق دارد انسان را برای ماندن و ادامه تحصیل در این رشته علاقه مند   می کند. جذابیت های این رشته بسیار بیشتر از رشته­های دیگر است بدلیل تنوعی که دارد.

* بازار کار این رشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقطه ضعف دانشجویان فارغ التحصیل این رشته این است که اطلاعی از نیاز کشور ندارند که بتوانند در این رشته کار آفرینی کنند این رشته به فارغ التحصیلان خود این امکان را می دهد تا با سرمایه ی متوسط به کار آفرینی بپردازند و در زمینه های مختلف تولیدی وارد شود.

* چه زمینه های کارآفرینی در این رشته وجود دارد و چه محدودیت هایی دارد؟

واقعیت این است که ما از نظر اداری مشکلاتی را داریم. اما تنوع کاری و فعالیت در این رشته بسیار فراوان است. چرا که بعضی از مواد بسیار ساده که با اندکی تلاش و پژوهش امکان تولید آن را کشور وجود دارد متأسفانه وارد می­شود. این مواد فرآیند پیچیده ای هم برای تولید ندارند و بازار مصرف بسیار زیادی دارد که بیشتر آنها ارزش افزوده  بالایی دارند.

* لطفاً برای مخاطبین درباره زمینه های شغلی این رشته بیشتر توضیح بفرمایید؟

در رشته مهندسی مواد حداقل حدود ۴۰۰-۳۰۰ زمینه شغلی در حال حاضر وجود دارد. هم چنین نیازهای جدیدی که می تواند باعث ایجاد شغل و زمینه های کار آفرینی در بین دانشجویان ماشود. برای کار کردن می­تواند وجود داشته باشد مثلاً اکسید آهنی که در پیش گرم کردن فرآیند نورد ذوب آهن تولید می شود امکان تبدیل شدن به محصولات متنوع را داشته که پایه آن، اکسید آهن است. که در حال حاضر این اکسید های آهن    جمع­آوری و  به چین صادر می شود و بعد از فرآوری دوباره به ایران وارد می شود. شاید در نگاه اول پروسه پیچیده ای بنظر برسد اما اگر کسی با تلاش و جدیّت این کار را انجام دهد می تواند به دانش آن برسد. این چیز دور از دسترس هم نیست.

* اگر کسی طرحی در زمینه ی نیاز صنعتی روز کشور داشته باشد حمایت می شود؟

بله شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد وظیفه حمایت از طرح های نو ظهور را دارند و حمایت آن ها از یک ایده سبب می گردد تا آن ایده به تولید برسد. دانشجویان نباید خود شان را فقط محدود به استخدام در شرکت های دولتی بکنند. از این دوران دانشجویی استفاده کنند و به فکر کار و فعالیت در شرکت های دانش بنیان باشند. بنظر من کسی که دانشگاه می آید نباید نگاهی به استخدام دولتی داشته باشد. بلکه خودش کار آفرینی باشد. این زمینه را در خود تقویت کند.

* از نظر شما کار آفرینی به چه معناست؟

کار آفرینی یعنی: کسی که شغل ایجاد نماید.

از نظر خصوصیات فردی: آدم های کار آفرین از نظر بهره هوشی یا خلاقیت خیلی با سایر افراد جامعه فرقی ندارد. بنظر من بیشتر آدم هایی هستند که از نظر هوشی یا سایر امکانات متوسط هستند اما بسیار دنبال کار و تلاش اند و باورهایی دارند که سبب می شود در مسیر درست ( مسیر کار آفرینی ) قرار بگیرند.

* آیا این مشاغل سود دهی بالایی هم دارند؟

متأسفانه افراد، امروزه در ابتدا به سود دهی بیشتر فکر می­کنند. اما فرد کار آفرین به این نکته توجه دارد که در کنار سودی که این شغل خواهد داشت چند خانواده دیگر نیز صاحب شغل خواهند شد و چندین خانواده به جای یک خانواده از این سود دهی بهره مند خواهند شد. در واقع سود معنوی این کار آفرینی برای انسان های کار آفرین بسیار حائز اهمیت است. بنظر من اینجور آدم ها هم کم نیستند.

* زمینه های فعالیت معاونت پژوهشی را توضیح بفرمایید؟

در حوزه ی IT شاید از نظر سرعت مقداری مشکل داشته باشیم که آن هم بخاطر مشکلاتی است که فیبر نوری و مخابرات نجف آباد دارد. اما به جرأت می توانم بگویم زیر ساخت IT این دانشگاه را هیچ دانشگاهی ندارد. حوزه فناوری اطلاعات ما بسیار فعال است. حوزه دیگر حوزه پژوهش است که فعالیت آن شامل سفرهای خارجی هئیت علمی، ارتقای هیئت علمی، برگزاری همایش ها و کنفرانس ها و مسابقات علمی است. اما هدف کلی ما ارتقای جایگاه علمی دانشگاه است و انشاءالله تلاش می­کنیم به صحنه رقابت جهانی وارد شویم که با برنامه ریزی محقق می شود.

* فعالیت های دانشجویی معاونت پژوهشی چیست؟

باشگا پژوهشگران جوان و انجمن های علمی دانشجویی زیر نظر معاونت پژوهش است،که امکان فعالیت های پژوهش محور را برای دانشجویان علاقه­مند فراهم        می­نماید. که می توانند در یکی از این مجموعه ها عضو و از امکانات این انجمن ها و در واقع معاونت پژوهشی    بهره­مند شوند. ۵ درصد کل بودجه این معاونت مربوط به فعالیت های دانشجویی است که رقم ناچیزی هم نیست. پیشنهاد دیگر، عضو شدن در گروه هایی است که از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشکد ها، معاونت پژوهش متصل می شوند و از امکانات موجود و حمایت معاونت بهره مند می گردند.

* اگر دانشجوئی یک طرح پژوهشی داشته باشد باید چه اقداماتی انجام دهد؟

اگر عضو باشگاه پژوهشگران جوان باشند از آن طریق   می­توانند اقدام کنند و اگر عضو باشگاه نباشند از طریق انجمن های علمی می توانند طرح پژوهش خود را ارائه دهند.

* چقدر امکان استفاده از طرح ها و کنفرانس هایی که در سطح دانشگاه برگزار می شود برای دانشجویان وجود دارد؟

همه دانشجویان عزیز ما می توانند از این همایش ها استفاده کنند و هیچ محدودیتی برای شرکت کردن آن ها وجود ندارد. و آن ها می توانند به عنوان شرکت کننده از این همایش ها استفاده کنند.

* تفکر دانشگاه درباره دانشجویان پژوهش محور چیست؟

مسیر دانشگاه به سمت دانشجویان پژوهش محور است.

* چرا فضای دانشکده ها خیلی پژوهش محور نیست؟

متأسفانه یک مقدار مشکلات اجرایی در دانشکده ها وجود دارد و هم چنین مقداری  فاصله بین اساتید اصلی دانشگاه و دانشکده ها وجود دارد که امیدواریم به تدریج این فرهنگ سازی ایجاد و مشکلات حل شود.

 

* چرا بعضی از اساتید نیاز به پژوهش دانشجویان اهمیتی نمی دهند؟

ما خیلی تلاش می کنیم که به همکارانمان دغدغه پژوهشی دانشجویان را منتقل کنیم و از آن ها خواسته ایم که در ساعاتی که در دانشگاه حضور دارند و در کلاس درس نیستند به سؤالات دانشجویان پاسخ دهند و راه کارهای پژوهشی به آن ها ارائه دهند.

* دانشکده مواد چقدر در حوزه پژوهشی فعال بوده است؟

بیشترین تولیدات علمی دانشگاه در مجلات معتبر علمی جهان مربوط به دانشکده مواد است. هم چنین بیشترین ارجاعات مقالات در بخش خارجی به دانشکده مواد مربوط است .

* نظر شما نسبت به دانشگاه آزاد نجف آباد چیست؟

اجازه بدهید دراین باره سخن آقای دکتر مقداری را بگویم، ایشان در دوره ای رییس دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار کشور در حوزه مهندسی مکانیک هستند. ایشان فرمودند: دانشگاه شریف در حد پتانسیل و امکانات این دانشگاه نیست. و من با اطمینان می گویم امکانات و زیرساخت های دانشگاه آزاد نجف آباد را هیچ دانشگاهی ندارد.

* تفکر شما نسبت به دانشجویان نجف آباد چیست؟

ما از فارغ التحصیلان بسیار راضی هستیم. فارغ التحصیلانمان در بازار کار و سایر میدان ها بسیار موفق ظاهر شده اند. از نظر من اگر دانشجو در بدترین وضعیت فرهنگی هم باشد خودش مقصر نیست زیرا اگر چنین شرایطی برای او پیش آمده، بخاطر کم کاری ما اساتید بوده است. نه فقط اساتید بلکه مجموعه افراد که در دانشگاه یا جامعه با آن ها سروکار دارند. من معتقدم بهترین و معصوم ترین دانشجویان را داریم. اما از نظر تلاش و کوشش باید قوی تر بشوند. در دانشگاه آزاد سطح علمی دانشجویان متأسفانه نوسانات زیادی دارد.

* رمز موفقیت بزرگان این رشته از نظر شما چه چیزی است؟

علاقه، پشتکار و حوصله اصل موفقیت آن ها بوده است.

* چه توصیه ای برای دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد دارید؟

از فرصت هایی که دارند به خوبی استفاده کنند. فارغ التحصیلان ما در حال حاضر باید چند خصوصیت داشته باشد که بتوانند در جامعه امروز موفق باشد که این لازمه این است که از فرصت هایی که در دوره دانشجویی دارند به خوبی استفاده کرده باشند. اما به ابزارهایی نیاز دارد:

۱- درس را به خاطر درس بخواند یعنی بخاطر یاد گیری بخواند، نه بخاطر شغل مطمئن باشد اگر درس را خوب یاد گرفت شغل هم بدست می آید.

۲- زبان و کامپیوتر خود را تقویت کند و مسلّط به این دو ابزار گردد. مثلاً اگر شخصی در رشته تحصیلی خود متوسط باشد اما به زبان و کامپیوتر هم مسلط باشد قطعاً از شخصی که نفر اول رشته خود ش است اما با زبان و کامپیوتر بیگانه است موفق تر خواهد بود.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *